Skip to content

http://www.mental-health-matters.com/

narrow screen resolution wide screen resolution Increase font size Decrease font size Default font size default color orange color green color
You are here: Home
Nutrition as an ADHD Alternative Treatment: Help is as Close as the Kitchen PDF Print E-mail
(44 votes, average 3.41 out of 5)
Disorders - Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Written by Jeannine Virtue   
Tuesday, 03 February 2009 05:11
Article Index
Nutrition as an ADHD Alternative Treatment: Help is as Close as the Kitchen
Flax Seed
All Pages

Woman with appleThe quality of food we eat (or lack thereof) has a profound affect on Attention Deficit Disorder and ADHD. For many people, nutrition alone can effectively work as an ADHD alternative treatment.

A growing body of research points to nutritional deficiencies - especially with essential fatty acids and amino acids - as a contributing factor of Attention Deficit Disorder and learning deficiencies.

Put down the Ritalin bottle for one minute to consider these Attention Deficit Disorder ADHD nutrition research findings:

  • A George Washington University School of Medicine study found that hyperactive children who ate a meal high in protein did equally well, and sometimes better, in school than non-hyperactive kids.
  • An Oxford University (England) study evaluated the effects of fatty acid supplementation in average intelligence children with significant reading and writing disabilities. The ADHD symptoms in children receiving essential fatty acids significantly improved over the children in the control group receiving a placebo.
  • Researchers first tied Attention Deficit Disorder ADHD with lower essential fatty acid in 1981. Studies examining essential fatty acid blood levels in children with behavioral problems in 1983 confirmed this Attention Deficit Disorder nutrition connection.
  • Researchers further documented the essential fatty acid deficiency tie to Attention Deficit Disorder in a 1987 study. Then, a 1995 study comparing essential fatty acid levels in ADHD boys against a control group of boys without ADHD found significantly lower levels of Omega-3 fatty acids.
  • In 1996 Purdue University researchers have found that boys with low blood levels of Omega-3 fatty acids have a greater frequency of Attention Deficit Disorder ADHD.

Attention Deficit Disorder is the most common behavioral disorder in children. Not all Attention Deficit Disorder ADHD children are nutritionally deficient in essential fatty acids, statistics and studies show that a significant number of ADHD children are.

Physicians predominately use stimulant drugs such as Ritalin for Attention Deficit Disorder but studies show that Attention Deficit Disorder ADHD children whose treatment program includes only stimulant medication remain at a high risk for vandalism, petty crime, frequency of alcoholic intoxication, and possession of marijuana. Additionally, ADHD medications can cause potentially harmful side effects and does not treat the cause the Attention Deficit Disorder.

With Attention Deficit Disorder ADHD, nutrition and food is one the first aspect of treatment to consider, as an ADHD alternative treatment or used in conjunction with traditional ADHD stimulant drug treatment.

Fatty acids are used to make brain and nerve tissue in the body and are crucial for proper growth, mental function, the immune system and brain development. The body cannot produce the two fatty acids families, Omega-3 and Omega-6, on its own and therefore must receive these key Attention Deficit Disorder ADHD nutrition ingredients through diet and supplementation.

Although the typical Western diet is high in the Omega-6 family of fatty acids (found in corn, sunflower, canola and safflower oil, margarine, vegetable oil and shortening), most Americans young and old are highly deficient in Omega-3.

Learning specialists now believe many childhood behavior and learning problems are associated with Omega-3 deficiencies. This deficiency has a greater impact on males because their requirements for essential fatty acids are, in general, much higher.

ADHD adults and parents of ADHD children should include food high in Omega-3 fatty acids daily. That said, many children simply will not eat the Omega-3 rich salmon, mackerel and sardines.



Last Updated on Wednesday, 02 June 2010 01:57
 

Visit PsychForums

PsychForums Logo

Comments or Questions

We need your help to make this a better website. Are we missing something? Is something in the wrong place? Please let us know!
MHM Feedback

Top Members